Google+ Followers

Apa Nak Jadi

Assalamualiakum
semua kawan2
hope semua sihat sokmo yerppp
kali ni nas nak bukak
cerita sikit tentang sensitiviti tentang semuanya
mahupun bangsa negara dan agama...
nas kecewa sangat
dengan apa yang yang dah disebarkan
seperti mane yang korang semua tahu
setiap orang mempunyai kebebasan untuk bersuara
jadi rasenya tak salah nas 
nak menyalurkan pendapat dan bersuara dengan apa yang
nas tak puas hati
dan teramat sedih....
JIka dulu negara kita di iktirafkan sebagai negar islam
tapi???
bagaimana sekrang?
adakah sama dengan yang dulu....
mana hak orang melayu yang dahulu
dizaman nenek moyang kita diagungkan
tapi sekarang seolah dipinggirkan
tiada lagi hak mutlak
mengapa???
Agama islam tetap menjadi agama rasmi 
bagi 
MALAYSIA
tapi kini????
nas tak menunding mane2 pihak
seperti yang nas cakap tadi lah kan
setiap orang  pun tahu
kebebasan bersuara sudah termaktub dalam 
perlembagaan Malaysia
jadi
memang tak salah jika nas bersuara





cuba korang fikirkan jika
anak yang kita lahir tak diberi tentang
ilmu agama
apa nak jadi dengan anak kita nnt?
kemana hala tuju mereka.
sampaikan dah berumur 18 tahun
baru nak tanya soal
"kau nak masuk agama apa"?
habis sepanjang kelahiran
zaman kanak-kanak
remaja
tanpa pegangan agama.
jadi jika lelaki tak perlu bersunat yerpppp
hahhahhahha
apa ni
macam tak masuk akal
dah 18 tahun baru fikir nak bersunat
beramai2 duk nak berkhatan
hurmmmmm
habis tu 
tak perlu mengaji lah yerpppp
peraturan apa ni yang dibuat

kenapa mykid tak perlu
ada agama bagi bayi islam
septutnya 
tulis lah Islam
ni tulis
Agama Ibu Bapa: islam
hurmmmmm
sedih dan terkilan
nas bukan sedih sebab apa
sedih mengenangkan Agama Islam
dipandang Enteng sekarang

kalau semua nak tahu
selanjutnya
tentang apa yang nas sakit hati
dan terlalu kecewa
korang bcelah kat bawah ni
Faham2 betul?
Dimana Letaknya Agama Yang KIta Sanjung




MINTAK2 KEPADA KAWAN2 SEMUA,,,BACA LAAA,,,BUKAN SAJE2 NK POST NIE!!!~~~
DUNIA SUDAH AKHIR ZAMAN.. ALLAHHUAKBAR

Pertubuhan Melayu Murtad telah diluluskan!!

persatuan Melayu Kristian telah SAH ditubuhkan di Malaysia !!
Injil telah dicetak & di edar...
IFC buat RoadshoW besar-besaran sokong kebebasan Beragama...
Bersedialah wahai saudara - saudari ku yang amat disayangi...
BERDOALAH SEMOGA UMAT ISLAM SELAMAT
tolong sebarkan kepada yang cintakan AGAMA ALLAH

(Agama Islam)....
gambar Lina Joy ( belakang sekali ) & Para peguamnya ISLAM DIHINA DI MALAYSIA
Baca sama-sama...

Dunia akhir zaman semakin menakutkan bila
berkait dgn soal akidah. Nak jadi apa dah ni??
Patut laa ada yang kata tak nak ada anak.
Bukan takut nak beranak, tapi takut
ada anak yang terpesong akidah.. baik tak de langsung!!

Mufti Perak, Datuk Harussani Zakaria bangkit dalam isu ini dengan
membuat kenyataan akhbar bahwa umat Islam wajib isytihar perang
terhadap pertubuhan IFC itu dan minta 50 ahli politik Islam yang menurunkan
signature sebagai menyokong penubuhan IFC itu bertaubat kepada Allah swt
kerana dibimbangi aqidah mereka sudah terbatal [3]. Datuk Harussani juga
minta kepada semua penceramah, semua ustaz-ustaz yang mengajar
kuliah-kuliah dan semua khatib-khatib, supaya jangan lupa cakap benda ni
dalam kuliah-kuliah dan di atas mimbar-mimbar Jumaat bahwa pertubuhan
IFC ini adalah musuh Islam di M`sia.

Tuan-tuan tau depa minta apa kat PM?...
Depa send memorandum kepada PM meminta 15 perkara berhubung
dengan Islam supaya dimasukkan dalam perlembagaan Malaysia.
Antaranya:

1) Setiap anak yang baru dilahirkan di Malaysia jangan dikaitkan dengan
mana-mana agama sehinggalah anak itu berusia 18 tahun
- Tu dia tuan-tuan. Ini apa cerita ni? Maknanya, anak-anak kita langsung tidak boleh
dididikkan dengan cara Islam. Kita tak boleh bubuh nama Islam kat
anak-anak. Sampai umur 18 tahun, baru boleh duduk bincang di mahkamah,
tanya kat anak kita, 'Hang nak ikut ugama apa?'...Kalau dia kata nak
jadi hindu, maka jadi hindulah dia. Kita tak boleh nak buat apa sebab dah
digazetkan dalam Perlembagaan Negara.

2) Di dalam dokumen pengenalan mykad dan passport dihapuskan kolum
identiti agama - maknanya, perkataan 'Islam' yang ada kat mykad kita itu,depa
minta di'tiada'kan.

3) Mana-mana orang bukan Islam kalau nak kahwin dengan orang Islam, dia
tidak perlu masuk Islam.

4) Mana-mana orang Islam yang nak kahwin dengan orang bukan Islam,
mestilah dia tukar agama kepada bukan Islam.

5) Sebagaimana kerajaan Malaysia menyalurkan dana kepada masjid-masjid,
begitu juga kerajaan Malaysia mesti menyalurkan dana kepada semua rumah
ibadat orang bukan Islam.

6) Peraturan sekolah yang mengizinkan anak orang Islam menutup aurat
hendaklah dimansuhkan, kerana ia menghina agama bukan Islam.

7) Hapuskan mahkamah syariah kerana ia juga menghina agama-agama lain -
mahkamah syariah kalau takdak, habih la kita tuan-tuan. Walaupun la ni
bukannya perfect, tapi itulah satu-satunya mahkamah yang defence agama
kita. Kalau mahkamah syariah disingkirkan, masalah faraid pusaka, masalah
nikah kahwin, cerai talak apa semua tu macamana?...Kalau tak dak mahkamah
syariah, maknanya, perkahwinan tidak akan berjalan di atas akad nikah,
sebaliknya, perkahwinan akan dibuat secara berdaftar

8) Mana-mana orang bukan Islam yang masuk Islam, semua hartanya
dikembalikan kepada waris yang tidak beragama Islam.

9) Mana-mana pasangan yang bukan Islam, apabila masuk Islam, maka hak
penjagaan anak tidak boleh diberikan kepada mereka.

10) Sebagaimana program-program di radio dan tv yang menerangkan tentang
ajaran Islam dalam bahasa ibunda masing-masing, begitu juga
ajaran-ajaran lain daripada Islam juga perlu diberi ruang.

11) Sepertimana Quran, hendaklah kerajaan Malaysia turut mencetak bible
dalam bahasa Melayu untuk diedarkan di seluruh negara.

12) Apa istimewanya Islam sehingga ditabalkan sebagai agama rasmi di
Malaysia? ...lagi 3 ana tak ingat, anta boleh refer dalam Majalah Millenium
Muslim

Ini dia tuan-tuan, Islam diludah depan mata kita sendiri, so mana
sensitiviti kita terhadap agama kita sendiri?...Datuk Harussani tegur PM
dan 50 ahli politik Islam yang sokong pertubuhan tersebut supaya
dibatalkan pertubuhan itu. Tau 50 orang Islam tu kata apa?...Depa kata kat
Mufti Perak, 'Ni lah kalau dah terlalu tua jadi mufti, tak open minded
langsung!'...Datuk Harussani balas dalam majalah 'Millenium Muslim',
katanya, 'Di atas sikap open-minded rakyat Malaysia yang terlampau lebih,
maka inilah hadiahnya!'...
Ini dia kata-kata seorang ulama di Malaysia. Yang lainnya sunyi sepi termasuklah akhbar-akhbar,
macam ada benda dalam mulut sampai tak boleh nak buka!
--------------------------
-----------------------------------------------
Kata Al-Imam Ibn Kathir didalam tafsirnya: 'Sepertimana yang Tartar
berhukum dengan berteraskan sistem pemerintahan yang diambil daripada raja
mereka Genghiz Khan yang telah mencipta untuk mereka undang-undang Yasak
yang merupakan sebuah buku menghimpunkan hukum-hakam yang diambil
daripada syariat yang berbagai, iaitu Yahudi, Nasrani, Islam dan lain-lain.

Dalamnya juga banyak hukum-hakam yang diambil daripada fikiran dan hawa
nafsunya semata, lalu dijadikan undang-undang yang diikuti oleh anak
cucunya. Mereka mendahulukannya melebihi kitab Allah dan Sunnah
Rasulullah, sesiapa yang berbuat demkian maka dia adalah kafir dan wajib diperangi
sehingga dia kembali kepada hukum Allah dan Rasulnya dan tidak berhukum
selain daripadanya dalam perkara kecil ataupun besar (rujukan tafsir
al-Quran al-'Azim oleh al-Imam Ibn Kathir jld. 2, m.s. 70. Cetakan Beirut)

Allahua`ala `alam.
27 SEPTEMBER 2007

**SAPA YANG BACA ARTIKAL NIE 'DIWAJIBKAN' POST KEPADA SAUDARA MUSLIM
LAINNYA... KERANA INI SEBAHAGIAN DARI JIHAD... SUPAYA SAUDARA MUSLIM KITA DAPAT
TAHU TENTANG UNSUR-UNSUR MENGHANCURKAN ISLAM

 Subahanallah
sape yang tak sedih kan
seriusly memang sedih sangat
tentang agama
nampaknya Agama islam dipandang remeh disitu
"orang islam yang nak berkahwin dengan orang bukan islam perlu tukar agama"
tapi ...
"bagi orang bukan islam yang nak berkahwin dengan orang islam tak perlu tukar agama"
Nampak sangat Lebih kepentingan kepada orang bukan islam
Nak cakap lebih2 pun tak guna jugak
benda dah lulus pon
nilah yang dikatakan bertindak ikut nafsu
nahhhh.... nilah habuannya
sama2lah kita sebagai umat islam
bersatu hati
agar Agama Islam 
menjadi Agama Yang kuat 
Amin

100 Hari

Salam semua
harap semua sihat
serta dilindungi Allah
Nas alhamdulillah
diberi kesihatan yang baik
Alahmdulillah
terima kasih Ya Allah
berbalik pada kisah diatas
mesti korang tertanya2 kan
apa die yang seratus hari...
nas berpantang ker???
owhhhhh bukan2
nas diet ker????
owhhhh lagi bukan
habis tu apa die??
hahhhh mesti korang nak tau kan.
merujuk kepada title diatas
bermula dari nas tengok drama
yang bertajuk
100 Hari
amat sesuai dijadikan iktibar buat diri kita
kadang2 kita ni leka dan alpa
tentang keduniaan
tapi akhirat dipandang enteng
or endah tak endah jer
seriusly nas tengok
cerita ni
nas sendiri dapat rasekan yang 
watak dalam cerita ni 
menyentuh tangaki hati nas
nas seolah merasakan nas berada ditempat itu.
nas menangis teresak2
Subahanallah
Ya Allah
hanya pada mu kuberserah 
sesungguhnya hidupku
matiku hanya kau yang tahu
sebab tulah kite perlu 
banyakan buat bekalan untuk hari akhirat
lagi elok jika apa yang kita buat didunia
disusuli dengan amalan untuk hari akhirat.
nas tak menunding kat sesiapa
just kita saling menasihati 
agar kita sama2 dapat hidayah darinya
amin

mesti korang tak sabar nak tau 
apa yang ada pda 100 hari kan
****100 hari Tanda kematian****
sama2lah kita ambil iktibar 
agar kita bersiap sedia untuk 
menuju ke alam abadi 
sesungguhnya 
alam yang kita duduki sekarang hanyalah
sementara
yang abadi ada disana (akhirat)
dari itu marilah kita sama2
saling menasihati
membuat amalan yang dituntut
agar kematian kita tidak menjadi sia2
ataupun kita tidak menyesal nanti
wahualam....
renung-renungkanlah

100 Hari Tanda Kematian
Innalillahi wa innalillahi rojiun, datang dari Alloh dan akan kembali kepadaNya, semoga kita selalu menjadi orang - orang yang selalu mengingatNya dan beruntung serta saling mengingatkan. Tanda 100 hari mau meninggal...
Ini adalah tanda pertama dari Allah SWT kepada hambanya dan hanya akan disadari oleh mereka yang dikehendakinya. Walau bagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma saja mereka sadar atau tidak.
Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil. Contohnya seperti daging lembu yang baru saja disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti, kita akan mendapati daging tersebut seakan-akan bergetar.
Tanda ini rasanya lezat dan bagi mereka yang sadar dan berdetik di hati bahwa mungkin ini adalah tanda mati, maka getaran ini akan berhenti dan hilang setelah kita sadar akan kehadiran tanda ini.
Bagi mereka yang tidak diberi kesadaran atau mereka yang hanyut dengan kenikmatan tanpa memikirkan soal kematian, tanda ini akan lenyap begitu saja tanpa sembarang manfaat.
Bagi yang sadar dengan kehadiran tanda ini maka ini adalah peluang terbaik untuk memanfaatkan masa yang ada untuk mempersiapkan diri dengan amalan dan urusan yang akan dibawa atau ditinggalkan sesudah mati. 

"Tanda 40 hari sebelum hari mati"

Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut- denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mulai membuat persediaannya ke atas kita, antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan- akan bingung seketika. Adapun malaikat maut ini wujudnya cuma seorang tetapi kuasanya untuk mencabut nyawa adalah bersamaan dengan jumlah nyawa yang akan dicabutnya.



Tanda 7 hari"
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan, secara tiba-tiba ia berselera untuk makan.

 
"Tanda 3 hari" 
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan, maka berpuasalah  kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan
perlahan- lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bagian ujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan- lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan. 

"Tanda 1 hari" 
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang yaitu di kawasan ubun- ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya. 

"Tanda akhir" 
Akan terjadi keadaan di mana kita akan merasakan sejuk di bagian pusat dan rasa itu akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah Syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.
Sesengguhnya mengingati mati itu adalah bijak

Moga kita tergolong dalam 
hamba yang beriman
ingat 5 perkara sebelum 5 perkara
sama2lah kita saling menasihati
sekian

salam


Jom Kecoh2

Salam Semua
Selamat Pagi
korang cemua sihat x??
hope semua sihat adenya
ok2 
now tanpa
mesti korang nak tau kan
apa yang nak di kecoh
oleh pn nas ni
iskh2
bikin gempak jer
hurrrmmmmm
Hari ni menyibukan diri
tengok result UPSR
perghhhhhhh
rasa macam dada ni yang bergetar
wahhhhh
tatottttnya
mcam kita pulak yang 
ambil result
berdebar2
hurmmmmm hope cemuanya dapat keputusan yang 
cemerlang gemilang and terbilang
hahahhahhahahha
now
dengan rase tak malu nak menyibukan diri
dengan budak UPSR kat bawah
Nak joint ambil result


JOMMMMMMMMMMMM


tatotttttttttttttttttttttt
niiiii




bye syonara
muahhhhhhhh

Sedih

Salam Semua
hope semua ceria2 selalu
ok macm mane dengan korng
hope sihat ok...
nas 
ok kot tapi
ade rase sedih sikit
sakit hati pon ade
hope 
aku menjadi seorang yang tabah menempuhi
liku kehidpuan ini dengan tabah
aminnn


Nothing

Salam Semua
hope semua berada didalam keadaan yang sihat k.
nas kat sini sihat dan bertambah2 sihat
nak on diet buleh tak
kikikikiki
Ok2 hari ni 
seperti biase jika
nasupdate mr blog ni
bermakna nas tak banyak sangat keje hari no
takpun nas ni mengulor jer kan
yolah dah makan mesti ngantuk kan. tambah-tambah lagi
pekene roati canai
memangdari kecil tak boleh makan sangat
nnt mate  ni mula mengantuk
haaaa mase typing ni pun 
dab menguap
macam nak kuar air mata shahaja.
ok hari ni tak ade yang nak diceritakan pon hurmmm

ok bye uolssssssss
muahhhh


Takzirah Ringkas di Pagi Hari bersama Nas

Salam semua
selamat pagi
rasenya lama juga nak tak bukak mr blogger ni
hurmmmm windu yang teramat.
malam tadi baru jer sampai KL
penat tersangat
pukul 4 lebih samapi umah perhhhh
mmmg terseksa mata ku ini
yang cepet bertambah lah cepet
siap ade crown bawah mata
ok done
muke nampak lesu jer
ade rase macam nak sambung tido jer hurmmm
ok sebelum sesi bermula
samelah kite baca Bismillah yer
Ok kite bercerita tentang Qurban
First time nas tengok lembu nak kene Qurban
seriusly nas ni tak kuat sangat 
lemah semangat
nas tengok mase lembu ni belum tumbang
bile orang sibuk2 nak sembelih tu
perghhhhh
automatik kepala nas berpaling ke arah lain
bukan apa nas takut
dan lebih takut kalau nas dah terkesian pulak nanti kan
kalau dah kesian kita tak boleh makan 
daging die
cepat2 nas paling wat macam tak ada apa2
dan masa disembelih tu
nas tak tengok tapi nas
dengar nafas die yang dah disembalih
automatik macam nak muntah
sebab terlalu takut
cepat nas lari ke tempat lain
first time lalui semua
subahanallah 
alhamdulillah.
diatas rezeki yang Allah bagi
dan kita hendaklah sentiasa bersyukur
dengan setiap kurniaan
yang Allah bagi
tak kirala kurniaan itu kecil mahupun besar,
yang penting kita perlu bersyukur
Mensyukuri dengan nikmat yang diberi
"hah korang pulak jangan lah pulak sering menyalahkan takdir"
eh itu eh ini eh kenapa dsbg nya la
Allah akan beri nikat rezeki pada hambanya yang bersyukur
insyallah percayalah
but
korang kena berusaha
takda benda yang datang bergolek eh
"usaha+doa+tawakal
sila amalkan ok.
sesungguhnya Allah itu maha pemurah lagi mengasihani
hah satu lagi
korang jangan pulak timbulkan perasaan hasad dengki
haaaaaaaaaaa
tak baik tau.....
"sila buangkan ok"
sebenarnya nas tertarik dengan
satu artikel kat seoran rakan blogger ni de
 
Mungkin ianya kisah yang ada asalnya, atau igauan perekanya yang selalu terbayang unsur-unsur hasad dengki yang sering mengambil peranan dalam masyarakatnya. Lihat sahaja Hikayat Hang Tuah, Hang Nadim dan berbagai kisah-kisah yang lain. Kisah-kisah itu menggambarkan betapa hasad dengki telah mengambil tempat utama dalam kemuncak kisah dan pemikiran ingin mengambil manfaat dari kebolehan individu lain dipinggirkan. Mungkin ada masyarakat lain juga yang demikian, kerana hasad dengki adalah ‘penyakit antarabangsa’. Penyakit inilah yang menular dalam dunia Persilatan kita Hari ini.
Dari segi realitinya –walaupun tidak semua- orang kita selalu hasad apabila melihat sesama kita maju ke hadapan. Padahal itu bukan sifat yang baik bagi satu bangsa yang sedang bersaing membangunkan kaum mereka. Dahulu jika ada orang melayu yang berkebun di kampung akan ada yang menyindir: “nanti habislah sayur cina tidak laku”. Jika ada yang cuba berniaga akan ada yang memerli: “nanti tutuplah kedai cina, aku nak tengok berapa hari boleh bertahan”.
Pada zaman ini pula, jika mereka melihat ‘orang lain kaya raya, mereka tidak pernah atau jarang mempertikaikan “daripada mana taukeh itu dapat duit, atau boleh kaya?”. Namun jika ada sebangsa dengan mereka yang kaya, terus sahaja ada pemikiran negatif bermain di kepala sebahagian kita. Sangkaan jahat dek hasad pun akan muncul, lalu mereka akan berkata:
barangkali ada ‘orang atas’ yang tolong dia, atau barangkali rasuah, atau kroni atau barangkali itu dan ini.
ok kawan-kawan semua
lepas ni sila lah buangkan segala sifat 
hasad dengki
tak baik no
apa saja yang diberikan mestilah bersyukur
ingat tu 
Allah akan berikan rezeki masing2
tak payah nak hasad dengki ok
buang masa jer ok
same2lah  kita muhasabah diri.
insyallah Allah tu maha pemurah dan mengasihani


ok bye2 semua
sekian sudah takzirah ringkas dari nas
byeee ulossss
muaaaaaaahhhhhhhhh
 





Mari Bercerita

salam semua
salam jumaat
moge hari ni membawa keceriaan pada diri korang 
yerppppp
nas demam
hurmmmm
semalam MC
but hari ni gagahkan kaki utk poie koje
walau sangat tak selesa
ok jom kite layan story nak x
jom jom jommmmmmmmmm


The Obidient Baby Frog

Once Upon a time there lived a mother Frog and its baby frog. The mother frog loved the baby frog very much.She looked after the baby frog very well.
They had an enemy. The enemy was Mr Snake.
       "If you see Mr Snake, run away as fast as possible!" advised the Mother Frog.
       "Okay, mother"said the baby frog
Mr snake was always looking to eat frogs. He found frogs very tasty.
One afternoon, Mr Snake saw the baby frog playing beside a lake. He was very happy. So he started to move towards the baby frogs.
The baby frog had a felling that someone was watching her. So she turned and looked She saw Mr Snake. With one leapt, She got into her house. Luckily she was playing near the house. Though the baby frog was in the house, She was worried. Her mother was not at home. She had gone out looking for food.
Mr Snake tried to get into the house but he could not get into the frog hole. So he decide to camp outside the frog hole.
      "I will wait here.This frog has to come out sooner or latter"he said with a smile.
By noon, the mother frog returned. She was shocked to see the snake camping outside her house.
She knew the snake had tried to eat her baby.Something needed to be done to save her baby. 
An idea came to her when she saw a rock on top of her house. She moved behind  the rock and pushed it onto the snake's tail. The snake got up and screamed in pain.
     "Ouch Ouchhhhh! Oh! It's Painful" cried Mr Snake and he moved away quickly.
The mother frog was relieved and happy. She had saved her baby from Mr Snake.
The baby frog also happy. She had obeyed her mother. If she had not obeyed her mother, she would have been eaten by Mr. Snake.

ok sekian untuk 
story mory hari ini yerpppp
jumpe lagi di lain hari



love uolllsssssss
MUAHHHHH 

 

Sweet Diary's Of Zul'Nas: Salam Ukwah Di Petang Hari

Sweet Diary's Of Zul'Nas: Salam Ukwah Di Petang Hari: Salam semua harap semuanya baik2 belaka nas camne? caye sihat alhamdulillah cume badan ni rase semacam jer... rase malas makin meluap2 i don...

Salam Ukwah Di Petang Hari

Salam semua
harap semuanya baik2 belaka
nas camne?
caye sihat alhamdulillah
cume badan ni rase semacam jer...
rase malas makin meluap2
i dont know why???
hurmmmmm
tension
memang melebih2
gerammm
ade jugak
tapi x tau nak luah kat sape
but nas tertarik dengan
satu bait yang nas ciplak kat FB


 Ya اَللّهُ, mengapa wanita sering menangis?

Jwbnya: Kerana wanita itu unik.
Aku ciptakan ia sbg makhluk istimewa,

KU kuatkan bahunya utk menjaga anak2nya,
KU lembutkan hatinya utk memberi rasa aman,
KU kuatkan rahimnya utk menyimpan benih manusia,
KU teguhkan peribadinya utk terus berjuang saat yg lain menyerah,
KU beri dia naluri utk mencintai anak2 dlm keadaan apapun,
KU kuatkan batinnya utk ttp menyayangi walau dikhianati oleh teman,walau disakiti oleh orang" yang ia sayangi
Wanita mahluk kuat, tapi jika satu saat dia menangis itu kerana KU beri dia air mata utk membasuh luka batin dan memberi kekuatan baru.

"WANITA..KAMU ISTIMEWA"


seriusly
nas memang tengah sakit hati dengan seseorang
hurmmmm
but nas malas nak bertekak mulut
bukan dapat apa2 faedah pon
last2 nas buat nas nangis sendiri....
lantak kaulah kan
nas tak penah nak ganggu hidup die


jadi tak payahlah ganggu hidup nas kan
sibukkkk jer...
but semuanya nas berserah pada takdir Allah
cz Allah mengetahui segalanya
dan tak payahlah nak mengukur rezeki yang Allah bagi
dah belum ade rezeki lagi nak ade anak nak wat camner kan
tak payah lah nak kutuk itu ini....
macam lah kau tu BAGUSSSSS sangat
  
 @@@@------@@@@@@
~eh ehehehhehehehe~ sensitif pulak kan nas ari ni
sorry semua
bukan nak marah kat korang pun
just nak share prob yang menyakitkan hati
adelah someone ni
tanya nas tentang
"baby"
Allah tak kurniakan rezeki tu lagi pada nas nas nak buat apa kan
boleh pulak die cakap macam2 kat nas... sebagai kaum Hawa kan
nas memang cepat terasa. sedih sangat2gjgjg


"eh nas kau ni........."
"eh nas kau ni........"
"eh nas....."

dan macam2 lah lagi
sakitnya telinga ni mendengarnnya
rase macam nak tumbuk2 jer orang yang cakap tu
Terima kasih Allah
cz bagi nas ketabahan ni
kutuk lah nas macam2
tengoklah nanti manelah tau
Allah bagi hikmah yangtersendiri
kenapa nas dapat baby lambat
kot2 Allah nak bagi nas Baby kembar
~Alhamdulillah Ya Allah~
Amin..


ok lah semua dah malas nak berceloteh
penat rase nya
kepala pun rase macam berat sangat
hope korang akan lalui
hari2 yang indah2 dan gembira


love uolssssss
muaahhhhh











Bersambung Lagi

salam semua
celamat pagi
okhari cemalam korang ade bace x
entry nas
kalau korang bace beguslah kan
dan 
korang mesti nak tahu 
tentang cerita semalam macam mana
mutiara ajaib dijumpai
ok hari nas nak selongkarkan lagi
al-kisahnya
nas akan sambung balik dari cerita semalam
ok2 tanpa melengahkan mas 
jom kita layan 
cerita kanak2 ni
enjoyyyy



Mutiara Ajaib DiTemui
Sepanjang pengembaraan untuk mencari mutira ajaib, lima sahabat telah menempuh pelbagai cabaran. Cabaran itu menjadikan mereka lebih berani dan bersatu hati. Cengkarang yang tergantung pada leher Yaya mengeluarkan cahaya yang berwarna warni. Sinaran itu telah membawa mereka tiba dihadapan sebuah istana sebelum pudar kembali.
"Kita telah tiba ditempat tinggal ahli sihir laut. Kita mesti berhati-hati" kata Dadu.
Mereka  menngikut Dadu. Mereka masuk ke dalam ustana dengan senyap. Tidak lama kemudia, mereka tiba di sebatang lorong yang gelap. Cengkerang itu bercahaya lagi. Sinarannya memancar ke hujung lorong.
"Mungkin mutiara itu ada di hadapan sana" kata Yaya lalu menuju kehdapannya.
DEBUKKKKKKK....Yaya terjatuh di atas lantai. Banyak rumpai laut keluar daripada kedua-dua belah dinding lorong. Rumpai laut itu melilit badan Yaya dan menjatuhkannnya. semakinkuat Yaya meronta, semakin kuat rumpai laut itu melilitnya. Tiba-tiba, cengkerang itu terbuka lalu mengeluarkan sebilah pedang. Tata mengambil pedang itu lalu memotong rumpai laut yang melilit badan Yaya.Yaya akhirnya terselamat.
Tiba-tiba, Seekor belut muncul di hadapan mereka. Belut itu mempunyai gigi yang tajam dan mata yang merah menyala. Tata sangat terkejut lalu terlepas pedang yang dipegangnnya.
"Pupu, cepat ambil pedang dan lawan belut itu"jerit Dadu
"Saya sudah dapat pedang itu"jerit Pupu. Pupu mendapatkan pedang untuk menikam belut. Namun Pupu terpijak rumpai laut lalu terjatuh. Pedang itu terpelanting di atas lantai. Belut itu menuju ke arah Tata. Lala sempat mengambl pedang itu lalu menikam belut itu. belut itu kesakitan lalu  terus melarikan diri. Lima sahabat itu berasa lega.
"Lala, kamu memang berani!" Yaya bersorak TIba-tiba, bayang-bayang Puteri Laut muncul daripada cengkerang yang dipakai oleh Yaya
" Kamu semua perlu berhati-hati, Apabila mutiara itu dimasukan ke dalam cengkerang, ahli sihir  laut itu akan hilang kuasa ajaibnya. Istana ini juga akan runtuh," ujar Puteri Laut.
Selepas itu, bayang-bayang Puteri Laut itu pun menghilang. Mereka tiba dihujung lorong dan menemui mutiara ajaib itu. Yaya melihat satu sinaran cahaya yang terang.
"wah cantiknya mutiara ini"kata Yaya dengan kagum.
"berani kamu semua menceroboh ke dalam istana aku!" kata ahli sihir laut dengan suara yang kasar dari belakang mereka. Rupa ahli sihir laut itu pula sangat hodoh!.
"Serahkan mutiara ajaib itu kembali"kata Dadu.
"Tidak! Akan aku sumpah kamu semua menjad batu!" kata ahli sihir laut lalu menghayunkan tongkat yang dipegangnya Yaya terus melibaskan ekornya. Tongkat itu terlepas daripada pegangan ahli sihir laut.Pupu pun memancutkan dakwat hitamnya untuk menghalang pengelihatan ahli sihir laut. Lala dan Yaya pula mengambil kesempatan itu dengan menggigit kaki ahli sihir laut.
 "Aduh!" jerit ahli sihir laut itu kesakitan. Tata terus mengambil mutiara ajaib itu lalu dimasukan kedalam cengkerang. Istana itu bergegar, batu batan mulai runtuh.
"Kita sudah berjaya1 mari kita tinggalkan tempat ini."jerit Dudu.
Mereka mengikut Dudu untuk meninggalkan istana itu. Ahli sihir laut itu mengejar mereka. Dia asyik mengayun-ayunkan tongkatnya. Tetapi ahli sihir laut itu sudah tidak dapat mengeluarkan kuasanya. Istana ahli sihir laut sudah runtuh. Yaya dan kawan-kawanya sempat menyelamatkan diri. Ahli sihir laut pula terperangkap didalam runtuhan istana. Kakinya cedera dan tidak dapat menyelamatkan diri.
"Tempoh masa untuk kami berada di laut dudah tamat....," Kata Lala berat hati
"Sungguh sedih untuk berpisah dengan kamu berdua," Kata Yaya sembil menangis.
"Kita boleh minta Puteri Laut tunaikan hajat kita agar dapat bertemu lagi"cadang dudu.
"Betul kata Dudu. Kita akan dapat berkawan untuk selama-lamanya. Puteri Laut pasti akan setuju," Kata Tata dan Pupu, serentak
Walaupun mereka berasa sedih, namun Tata Yaya dan Lulu perlu kembali ke daratan. Mereka  menyerahkan cengkerang itu kepada Puteri Laut. Dengan itu, baginda dapat pulang ke istana dan bemrtemu dengan ahli keluarga baginda semula. Puteri Laut terharu dengan semngat Yaya dan kawan-kawannya yang bersatu padu. Baginda berjanji akan menunaikan permintaan Dudu itu. 
"kamu boleh berjumpa setiap kali Pelangi muncul selepas hujan" ujar Puteri Laut
Oleh itu, apabila pelangi muncul setiap kali hujan, Yaya dan kawan kawannya akan menunggu di tepi pantai. Mereka menunggu di tepi pantai. Mereka menunggu Puteri Laut membawa mereka bertemu dengan Pupu dan Dadu di dalam laut!


****TAMAT****

haaahhhh
macam mane best tak
sekian saje citer diatas
saja nas kongsikan 
buat korang semua


jumpa lagi di lan entry yerppp

love u olssss
muaahhh
sayonaraaaa
 

Mari dengar cerita Caye

salam semua
hope korang cemua sihat khendak nya
nas kat sini kurang sihat sikit
 ~DEMAM~
ari ni x de mood 
lansung nak berkerja
tak sedap badan
ingat nak cuti
tapi malas pulak
cz kat umah pon bukan ade
buat apa-apa kan
ok2
memandangkan hari ni berat 
kepala nak memikir
jadi nas
ceritakan kat korang dengan
sebuah buku cerita kanak-kanak ea
hope korang terhibur
Lala Yang Berani
Cerita ni 
dari 
Choong Fui Ling & Mastura Ismail
dari siri (Penjelajahan Ke Lautan)
dicetak oleh UG Press Sdn Bhd
****buku cerita kat atas ni bukan karya nas***
just nak share kat korang

Lala Yang Berani

 
lala, tata dan yaya mengembara di dalam laut. Mereka mahu mencari mutiara ajaib untuk memulihkan Puteri Laut. Di dalam laut itu, mereka telah bertemu dengan Pupu dan Dudu.
Cengkerang pada dada Yaya mengeluarkan cahaya untuk menunjukkan laluan rasmi keada mereka. Sepanjang perjalanan, mereka telah menemui banyak hidupan laut.
Pupu & Dudu memperkenalkan hidupan-hidupan laut itu kepada mereka. Oleh itu, mereka boleh melarikan diri daripada hidupan laut yang berbahaya.
Setelah lama berenang. Yaya mulai berasa letih.
 " mari kita berehat di atas bangkai kapal itu" ajak Yaya
  "Baiklah, saya juga ingin berehat", kata tata
Lala terus mengingatkan Tata.
  "Tata ingat, Jangan buat bising lagi" Kata Lala
Yaya masih tidak dapat mengubah sikapnya yang kuat makan itu. Yaya menurunkan Dudu dan kawan-kawannya yang lain diatas bangkai kapal iyu. Yaya keluar sebentar untuk menacari makanan.
  "Nelayan selalu muncul di sini. Mereka membawa kapal yang besar untuk menangkap  ikan. Kita mesti berhati-hati" kata Dudu meningtkan kawan-kawanya
  "Betul. Mak saya pernah berkata manusia menangkap ikan untuk dijadikan sebagai makanan" kata lala. gementar 
  "tapi, kita bukan kan!"kata Pupu
Dudu tidak mahu untuk menerangkan tentang nelayan dengan lebih lanjut. Dia terus menuju ke bahagian depan kapal.
Selepas berehat seketika, mereka pun meneruskan perjalanan. Mereka tiba disuatu tempat, airnya sangat jernih dan banyak ikan yang lalu lalang disitu. Suasanya riuh sekali yang tibul pada permukaan laut. dia berasa rindu untuk berjemur dibawah sianran matahari
    Tiba-tiba'
Suatu bayang-bayang hitam muncul di atas kepala mereka.
Yaya mendapati dirnya telah terperangkap didalam pukat. Dudu, Pupu Dan Tata juga berada didalam pukat itu. Hanya Lala sahaja yang terselamat.
Rupa-rupanya, nelayan itu telah mengesan Yaya semasa dia timbul di permukaan air. Kapal nelayan itu mendekati mereka dengan senyap lalu menangkap Yaya dengan pukat.
Yaya dan kawan-kawannya tidak dapat berbuat apa-apa. setelah melihat semua rakannnya ditangkap, Lala menjadi Sangat Takut.
   "Bagaimana sekarang? Apa yang boleh saya lakukan?" tanya lala sendirian.
  "Lala hanya kamu sahaja yang dapat menyelamatkan kami" kata Dudu tenang
  "Cuba kamu berenang menghampiri kapal nelayan itu, Kemudian kamu putuskan tali pukatini. Kami akan dibunuh jika dibawa ke darat,' kata Dudu lagi.
  "Apa? mereka akan membunuh kamu? Dahsyatnta manusia itu?" kata Lala lalu menyorok ke dalam cengkerangnya. Dia tidak berni untuk menyelamatkan kawan-kawannya itu.
  "Lala, jangan takut! hanya kamu yang dapat menyelamtkan kami."Tangan dan kaki Yaya tidak dapat bergerak.
Lal berfikir sejenak. Dia ingin menyelamtkan kawan-kawannya. Dia memberanikan diri berenang di tepi kapal. Lala mendapatkan tali pukat itu, lalu menggitnya dengan kuat.
  Kapal nelayan itu terus belayar. Badan Lala dipukul ombak yang kuat sehingga dia terpelanting jauh dari kapal. Dia tidak berputus asa. Lala mengejar kapal -kapal itu lalu mengigit tali pukat itu sekali lagi.
  Akhirnya, tali pukat itu pun putus Yaya dan kawan-kawannya cepat-cepat menyelamatkan diri masing-masing. Mereka bersorak kegembiraan atas keberanian Lala itu. Tata memeluk Lala
  "Beraninya kamu, Lala! jika kamu tiada pasti kami semua akan terbubuh" kata Tata. Lala juga beras gembira apabila meliha kawan-kawannya selamat.
  "Kalau yaya ditangkap oleh nelayan dia pasti akan dibunuh. Kemudian, Kulit yaya akan digunakan untuk membuat beg tangan ataupun tali pinggang"terang Dadu
  Yaya mengigil ketakutan selepas mendengar kata-kata Dadu itu.
  "Manusia memang tidak patut membunuh hidupan lain dan merosakan alam sekitar dengan sesuka hati mereka." kata Pupu pula
  "nasib baik ada Lala yang selamatkan kita, kalau tidak habislah kita"kata Tata
 "Kamu semua kwan baik saya tentulah saya akan selamatkan kamu. Walaupun saya penakut tetapi saya perlu cekal dan beran" kata Lala sambil tersenyum.
  "baiklah, tempoh masa sepuluh hari sudah hampir tamat, mari kita teruskan perjalanan," gesa Dudu
 Lima sahabat haiwan itu pun akhirnya meneruskan pengembaraan mereka untuk mencari mutiara ajaib itu


~Bersambungggggggg

~
nak tau lagi sila tunggu yerppp
sekian dari cerita yang best ni
salam berjumpe dilain hari yerpp

enjoooyyyyyy