Google+ Followers

Mari Bercerita

salam semua
salam jumaat
moge hari ni membawa keceriaan pada diri korang 
yerppppp
nas demam
hurmmmm
semalam MC
but hari ni gagahkan kaki utk poie koje
walau sangat tak selesa
ok jom kite layan story nak x
jom jom jommmmmmmmmm


The Obidient Baby Frog

Once Upon a time there lived a mother Frog and its baby frog. The mother frog loved the baby frog very much.She looked after the baby frog very well.
They had an enemy. The enemy was Mr Snake.
       "If you see Mr Snake, run away as fast as possible!" advised the Mother Frog.
       "Okay, mother"said the baby frog
Mr snake was always looking to eat frogs. He found frogs very tasty.
One afternoon, Mr Snake saw the baby frog playing beside a lake. He was very happy. So he started to move towards the baby frogs.
The baby frog had a felling that someone was watching her. So she turned and looked She saw Mr Snake. With one leapt, She got into her house. Luckily she was playing near the house. Though the baby frog was in the house, She was worried. Her mother was not at home. She had gone out looking for food.
Mr Snake tried to get into the house but he could not get into the frog hole. So he decide to camp outside the frog hole.
      "I will wait here.This frog has to come out sooner or latter"he said with a smile.
By noon, the mother frog returned. She was shocked to see the snake camping outside her house.
She knew the snake had tried to eat her baby.Something needed to be done to save her baby. 
An idea came to her when she saw a rock on top of her house. She moved behind  the rock and pushed it onto the snake's tail. The snake got up and screamed in pain.
     "Ouch Ouchhhhh! Oh! It's Painful" cried Mr Snake and he moved away quickly.
The mother frog was relieved and happy. She had saved her baby from Mr Snake.
The baby frog also happy. She had obeyed her mother. If she had not obeyed her mother, she would have been eaten by Mr. Snake.

ok sekian untuk 
story mory hari ini yerpppp
jumpe lagi di lain hari



love uolllsssssss
MUAHHHHH 

 

Sweet Diary's Of Zul'Nas: Salam Ukwah Di Petang Hari

Sweet Diary's Of Zul'Nas: Salam Ukwah Di Petang Hari: Salam semua harap semuanya baik2 belaka nas camne? caye sihat alhamdulillah cume badan ni rase semacam jer... rase malas makin meluap2 i don...

Salam Ukwah Di Petang Hari

Salam semua
harap semuanya baik2 belaka
nas camne?
caye sihat alhamdulillah
cume badan ni rase semacam jer...
rase malas makin meluap2
i dont know why???
hurmmmmm
tension
memang melebih2
gerammm
ade jugak
tapi x tau nak luah kat sape
but nas tertarik dengan
satu bait yang nas ciplak kat FB


 Ya اَللّهُ, mengapa wanita sering menangis?

Jwbnya: Kerana wanita itu unik.
Aku ciptakan ia sbg makhluk istimewa,

KU kuatkan bahunya utk menjaga anak2nya,
KU lembutkan hatinya utk memberi rasa aman,
KU kuatkan rahimnya utk menyimpan benih manusia,
KU teguhkan peribadinya utk terus berjuang saat yg lain menyerah,
KU beri dia naluri utk mencintai anak2 dlm keadaan apapun,
KU kuatkan batinnya utk ttp menyayangi walau dikhianati oleh teman,walau disakiti oleh orang" yang ia sayangi
Wanita mahluk kuat, tapi jika satu saat dia menangis itu kerana KU beri dia air mata utk membasuh luka batin dan memberi kekuatan baru.

"WANITA..KAMU ISTIMEWA"


seriusly
nas memang tengah sakit hati dengan seseorang
hurmmmm
but nas malas nak bertekak mulut
bukan dapat apa2 faedah pon
last2 nas buat nas nangis sendiri....
lantak kaulah kan
nas tak penah nak ganggu hidup die


jadi tak payahlah ganggu hidup nas kan
sibukkkk jer...
but semuanya nas berserah pada takdir Allah
cz Allah mengetahui segalanya
dan tak payahlah nak mengukur rezeki yang Allah bagi
dah belum ade rezeki lagi nak ade anak nak wat camner kan
tak payah lah nak kutuk itu ini....
macam lah kau tu BAGUSSSSS sangat
  
 @@@@------@@@@@@
~eh ehehehhehehehe~ sensitif pulak kan nas ari ni
sorry semua
bukan nak marah kat korang pun
just nak share prob yang menyakitkan hati
adelah someone ni
tanya nas tentang
"baby"
Allah tak kurniakan rezeki tu lagi pada nas nas nak buat apa kan
boleh pulak die cakap macam2 kat nas... sebagai kaum Hawa kan
nas memang cepat terasa. sedih sangat2gjgjg


"eh nas kau ni........."
"eh nas kau ni........"
"eh nas....."

dan macam2 lah lagi
sakitnya telinga ni mendengarnnya
rase macam nak tumbuk2 jer orang yang cakap tu
Terima kasih Allah
cz bagi nas ketabahan ni
kutuk lah nas macam2
tengoklah nanti manelah tau
Allah bagi hikmah yangtersendiri
kenapa nas dapat baby lambat
kot2 Allah nak bagi nas Baby kembar
~Alhamdulillah Ya Allah~
Amin..


ok lah semua dah malas nak berceloteh
penat rase nya
kepala pun rase macam berat sangat
hope korang akan lalui
hari2 yang indah2 dan gembira


love uolssssss
muaahhhhh











Bersambung Lagi

salam semua
celamat pagi
okhari cemalam korang ade bace x
entry nas
kalau korang bace beguslah kan
dan 
korang mesti nak tahu 
tentang cerita semalam macam mana
mutiara ajaib dijumpai
ok hari nas nak selongkarkan lagi
al-kisahnya
nas akan sambung balik dari cerita semalam
ok2 tanpa melengahkan mas 
jom kita layan 
cerita kanak2 ni
enjoyyyy



Mutiara Ajaib DiTemui
Sepanjang pengembaraan untuk mencari mutira ajaib, lima sahabat telah menempuh pelbagai cabaran. Cabaran itu menjadikan mereka lebih berani dan bersatu hati. Cengkarang yang tergantung pada leher Yaya mengeluarkan cahaya yang berwarna warni. Sinaran itu telah membawa mereka tiba dihadapan sebuah istana sebelum pudar kembali.
"Kita telah tiba ditempat tinggal ahli sihir laut. Kita mesti berhati-hati" kata Dadu.
Mereka  menngikut Dadu. Mereka masuk ke dalam ustana dengan senyap. Tidak lama kemudia, mereka tiba di sebatang lorong yang gelap. Cengkerang itu bercahaya lagi. Sinarannya memancar ke hujung lorong.
"Mungkin mutiara itu ada di hadapan sana" kata Yaya lalu menuju kehdapannya.
DEBUKKKKKKK....Yaya terjatuh di atas lantai. Banyak rumpai laut keluar daripada kedua-dua belah dinding lorong. Rumpai laut itu melilit badan Yaya dan menjatuhkannnya. semakinkuat Yaya meronta, semakin kuat rumpai laut itu melilitnya. Tiba-tiba, cengkerang itu terbuka lalu mengeluarkan sebilah pedang. Tata mengambil pedang itu lalu memotong rumpai laut yang melilit badan Yaya.Yaya akhirnya terselamat.
Tiba-tiba, Seekor belut muncul di hadapan mereka. Belut itu mempunyai gigi yang tajam dan mata yang merah menyala. Tata sangat terkejut lalu terlepas pedang yang dipegangnnya.
"Pupu, cepat ambil pedang dan lawan belut itu"jerit Dadu
"Saya sudah dapat pedang itu"jerit Pupu. Pupu mendapatkan pedang untuk menikam belut. Namun Pupu terpijak rumpai laut lalu terjatuh. Pedang itu terpelanting di atas lantai. Belut itu menuju ke arah Tata. Lala sempat mengambl pedang itu lalu menikam belut itu. belut itu kesakitan lalu  terus melarikan diri. Lima sahabat itu berasa lega.
"Lala, kamu memang berani!" Yaya bersorak TIba-tiba, bayang-bayang Puteri Laut muncul daripada cengkerang yang dipakai oleh Yaya
" Kamu semua perlu berhati-hati, Apabila mutiara itu dimasukan ke dalam cengkerang, ahli sihir  laut itu akan hilang kuasa ajaibnya. Istana ini juga akan runtuh," ujar Puteri Laut.
Selepas itu, bayang-bayang Puteri Laut itu pun menghilang. Mereka tiba dihujung lorong dan menemui mutiara ajaib itu. Yaya melihat satu sinaran cahaya yang terang.
"wah cantiknya mutiara ini"kata Yaya dengan kagum.
"berani kamu semua menceroboh ke dalam istana aku!" kata ahli sihir laut dengan suara yang kasar dari belakang mereka. Rupa ahli sihir laut itu pula sangat hodoh!.
"Serahkan mutiara ajaib itu kembali"kata Dadu.
"Tidak! Akan aku sumpah kamu semua menjad batu!" kata ahli sihir laut lalu menghayunkan tongkat yang dipegangnya Yaya terus melibaskan ekornya. Tongkat itu terlepas daripada pegangan ahli sihir laut.Pupu pun memancutkan dakwat hitamnya untuk menghalang pengelihatan ahli sihir laut. Lala dan Yaya pula mengambil kesempatan itu dengan menggigit kaki ahli sihir laut.
 "Aduh!" jerit ahli sihir laut itu kesakitan. Tata terus mengambil mutiara ajaib itu lalu dimasukan kedalam cengkerang. Istana itu bergegar, batu batan mulai runtuh.
"Kita sudah berjaya1 mari kita tinggalkan tempat ini."jerit Dudu.
Mereka mengikut Dudu untuk meninggalkan istana itu. Ahli sihir laut itu mengejar mereka. Dia asyik mengayun-ayunkan tongkatnya. Tetapi ahli sihir laut itu sudah tidak dapat mengeluarkan kuasanya. Istana ahli sihir laut sudah runtuh. Yaya dan kawan-kawanya sempat menyelamatkan diri. Ahli sihir laut pula terperangkap didalam runtuhan istana. Kakinya cedera dan tidak dapat menyelamatkan diri.
"Tempoh masa untuk kami berada di laut dudah tamat....," Kata Lala berat hati
"Sungguh sedih untuk berpisah dengan kamu berdua," Kata Yaya sembil menangis.
"Kita boleh minta Puteri Laut tunaikan hajat kita agar dapat bertemu lagi"cadang dudu.
"Betul kata Dudu. Kita akan dapat berkawan untuk selama-lamanya. Puteri Laut pasti akan setuju," Kata Tata dan Pupu, serentak
Walaupun mereka berasa sedih, namun Tata Yaya dan Lulu perlu kembali ke daratan. Mereka  menyerahkan cengkerang itu kepada Puteri Laut. Dengan itu, baginda dapat pulang ke istana dan bemrtemu dengan ahli keluarga baginda semula. Puteri Laut terharu dengan semngat Yaya dan kawan-kawannya yang bersatu padu. Baginda berjanji akan menunaikan permintaan Dudu itu. 
"kamu boleh berjumpa setiap kali Pelangi muncul selepas hujan" ujar Puteri Laut
Oleh itu, apabila pelangi muncul setiap kali hujan, Yaya dan kawan kawannya akan menunggu di tepi pantai. Mereka menunggu di tepi pantai. Mereka menunggu Puteri Laut membawa mereka bertemu dengan Pupu dan Dadu di dalam laut!


****TAMAT****

haaahhhh
macam mane best tak
sekian saje citer diatas
saja nas kongsikan 
buat korang semua


jumpa lagi di lan entry yerppp

love u olssss
muaahhh
sayonaraaaa
 

Mari dengar cerita Caye

salam semua
hope korang cemua sihat khendak nya
nas kat sini kurang sihat sikit
 ~DEMAM~
ari ni x de mood 
lansung nak berkerja
tak sedap badan
ingat nak cuti
tapi malas pulak
cz kat umah pon bukan ade
buat apa-apa kan
ok2
memandangkan hari ni berat 
kepala nak memikir
jadi nas
ceritakan kat korang dengan
sebuah buku cerita kanak-kanak ea
hope korang terhibur
Lala Yang Berani
Cerita ni 
dari 
Choong Fui Ling & Mastura Ismail
dari siri (Penjelajahan Ke Lautan)
dicetak oleh UG Press Sdn Bhd
****buku cerita kat atas ni bukan karya nas***
just nak share kat korang

Lala Yang Berani

 
lala, tata dan yaya mengembara di dalam laut. Mereka mahu mencari mutiara ajaib untuk memulihkan Puteri Laut. Di dalam laut itu, mereka telah bertemu dengan Pupu dan Dudu.
Cengkerang pada dada Yaya mengeluarkan cahaya untuk menunjukkan laluan rasmi keada mereka. Sepanjang perjalanan, mereka telah menemui banyak hidupan laut.
Pupu & Dudu memperkenalkan hidupan-hidupan laut itu kepada mereka. Oleh itu, mereka boleh melarikan diri daripada hidupan laut yang berbahaya.
Setelah lama berenang. Yaya mulai berasa letih.
 " mari kita berehat di atas bangkai kapal itu" ajak Yaya
  "Baiklah, saya juga ingin berehat", kata tata
Lala terus mengingatkan Tata.
  "Tata ingat, Jangan buat bising lagi" Kata Lala
Yaya masih tidak dapat mengubah sikapnya yang kuat makan itu. Yaya menurunkan Dudu dan kawan-kawannya yang lain diatas bangkai kapal iyu. Yaya keluar sebentar untuk menacari makanan.
  "Nelayan selalu muncul di sini. Mereka membawa kapal yang besar untuk menangkap  ikan. Kita mesti berhati-hati" kata Dudu meningtkan kawan-kawanya
  "Betul. Mak saya pernah berkata manusia menangkap ikan untuk dijadikan sebagai makanan" kata lala. gementar 
  "tapi, kita bukan kan!"kata Pupu
Dudu tidak mahu untuk menerangkan tentang nelayan dengan lebih lanjut. Dia terus menuju ke bahagian depan kapal.
Selepas berehat seketika, mereka pun meneruskan perjalanan. Mereka tiba disuatu tempat, airnya sangat jernih dan banyak ikan yang lalu lalang disitu. Suasanya riuh sekali yang tibul pada permukaan laut. dia berasa rindu untuk berjemur dibawah sianran matahari
    Tiba-tiba'
Suatu bayang-bayang hitam muncul di atas kepala mereka.
Yaya mendapati dirnya telah terperangkap didalam pukat. Dudu, Pupu Dan Tata juga berada didalam pukat itu. Hanya Lala sahaja yang terselamat.
Rupa-rupanya, nelayan itu telah mengesan Yaya semasa dia timbul di permukaan air. Kapal nelayan itu mendekati mereka dengan senyap lalu menangkap Yaya dengan pukat.
Yaya dan kawan-kawannya tidak dapat berbuat apa-apa. setelah melihat semua rakannnya ditangkap, Lala menjadi Sangat Takut.
   "Bagaimana sekarang? Apa yang boleh saya lakukan?" tanya lala sendirian.
  "Lala hanya kamu sahaja yang dapat menyelamatkan kami" kata Dudu tenang
  "Cuba kamu berenang menghampiri kapal nelayan itu, Kemudian kamu putuskan tali pukatini. Kami akan dibunuh jika dibawa ke darat,' kata Dudu lagi.
  "Apa? mereka akan membunuh kamu? Dahsyatnta manusia itu?" kata Lala lalu menyorok ke dalam cengkerangnya. Dia tidak berni untuk menyelamatkan kawan-kawannya itu.
  "Lala, jangan takut! hanya kamu yang dapat menyelamtkan kami."Tangan dan kaki Yaya tidak dapat bergerak.
Lal berfikir sejenak. Dia ingin menyelamtkan kawan-kawannya. Dia memberanikan diri berenang di tepi kapal. Lala mendapatkan tali pukat itu, lalu menggitnya dengan kuat.
  Kapal nelayan itu terus belayar. Badan Lala dipukul ombak yang kuat sehingga dia terpelanting jauh dari kapal. Dia tidak berputus asa. Lala mengejar kapal -kapal itu lalu mengigit tali pukat itu sekali lagi.
  Akhirnya, tali pukat itu pun putus Yaya dan kawan-kawannya cepat-cepat menyelamatkan diri masing-masing. Mereka bersorak kegembiraan atas keberanian Lala itu. Tata memeluk Lala
  "Beraninya kamu, Lala! jika kamu tiada pasti kami semua akan terbubuh" kata Tata. Lala juga beras gembira apabila meliha kawan-kawannya selamat.
  "Kalau yaya ditangkap oleh nelayan dia pasti akan dibunuh. Kemudian, Kulit yaya akan digunakan untuk membuat beg tangan ataupun tali pinggang"terang Dadu
  Yaya mengigil ketakutan selepas mendengar kata-kata Dadu itu.
  "Manusia memang tidak patut membunuh hidupan lain dan merosakan alam sekitar dengan sesuka hati mereka." kata Pupu pula
  "nasib baik ada Lala yang selamatkan kita, kalau tidak habislah kita"kata Tata
 "Kamu semua kwan baik saya tentulah saya akan selamatkan kamu. Walaupun saya penakut tetapi saya perlu cekal dan beran" kata Lala sambil tersenyum.
  "baiklah, tempoh masa sepuluh hari sudah hampir tamat, mari kita teruskan perjalanan," gesa Dudu
 Lima sahabat haiwan itu pun akhirnya meneruskan pengembaraan mereka untuk mencari mutiara ajaib itu


~Bersambungggggggg

~
nak tau lagi sila tunggu yerppp
sekian dari cerita yang best ni
salam berjumpe dilain hari yerpp

enjoooyyyyyy